Det som gör SEO slagkraftigt handlar om att du når rätt kund, vid rätt tidpunkt. Att optimera sin webbplats och på så vis inbringa resultat – är således en vital strategi för många företag.

Det finns tyvärr tusentals saker att tänka på, och för en lekman kan det vara svårt att veta vad man ska göra. Vilket leder oss in på syftet för Moody media.

Vi erbjuder nämligen paketlösningar som inbegriper OFF-Page-strategier. Vilket innebär att du och ditt företag kan ta del av skräddarsydda länkbyggen – till ett överkomligt månadspris.

Sökmotoroptimering – Priser:

Nybörjare

5000 kr /månad

Om du driver ett företag, eller affiliateverksamhet med ett fåtal konkurrenter är detta en perfekt lösning för dig.

Nybörjare – Länkbyggen

Off-page-optimering


On-page-coaching

Veteran

10 000kr /månaden

Detta paket är perfekt för dig som driver en affiliateverksamhet eller företag inom en genre med medelstor konkurrens.

Veteran –Länkbyggen

Off-page-optimering


On-page-coaching

Proffs

20 000 kr /månaden

Detta paket är optimerat för dig som befinner dig på en marknad med hög rivalitet.


Proffs- Länkbyggen

Off-page-optimering


On-page-coaching

Vem bör köpa & hyra länkar?

Att investera sina pengar i länkköp som en SEO-strategi är faktiskt inte alltid självklar. Det handlar om vilken genre som du är aktiv inom.

Exakt hur eller vilka genrer som omfattas beror helt enkelt på.

Därför är det viktigt att du skickar med din webbplats, på så vis kan vi göra en gedigen undersökning kring dina konkurrenter och vad de har för länkar riktade mot sig.

Det är i princip det enda sättet att ta reda på om off-page SEO är fördelaktigt inom din bransch.

Affiliates & Företag med produkter

Samtidigt finns det två grupper som ofta investerar i SEO – dessa är affiliates och företag som säljer produkter.

företag och seo

Dock finns det ingenting som säger att du inte kan hyra länkar från andra sidor – trots att din bransch är fri från optimering.

Anledningen till att affiliates och företag som säljer produkter har lätt att avancera med hyrda länkar har att göra med hur marknaden ser ut.

Eftersom nio av tio webbplatser är optimerade, vore det en dum idé att inte följa trenden. Uppenbarligen är det ett vinnande koncept.

E-handel

En ganska given kandidat för “länkköp” är naturligtvis E-handel i olika former. Det är ganska svårt att få länkar ‘naturligt’ till dessa typer av verksamheter.

Detta bör vara en kompass när du navigerar i den här djungeln. Utgå från din egen marknad och ställ dig frågan, länkar verkligen konkurrenter till varandra?

Nja, kommer förmodligen svaret på den frågan att bli. Således kommer du behöva en liten extra push.

Sökoptimering till din hemsida

Så, vad är då sökoptimering? Man kan säga att sökoptimering står för optimering av sökmotorer. Vilket är konsten att rankas högt på en sökmotor på den obetalda & rangordnade delen, även känt som den organiska delen.

Sökmotoroptimering (SEO) är processen att optimera ditt onlineinnehåll så att en sökmotor vill visa det som ett toppresultat för sökningar av ett visst nyckelord. När det gäller SEO finns det sålunda tre aktörer. Dessa är du, sökmotorn och sökaren.

Om du har en artikel om doftljus – vill du att sökmotorn (som i 95% av alla fall är Google) ska visa din hemsida som ett toppresultat för alla som söker efter just frasen “doftljus”. SEO kan således ses som ett verktyg för att dina artiklar ska nå dina kunder.

Bör jag anlita en SEO-konsult?

Det blir allt vanligare att företag, i synnerhet som de som har en stor del av sin verksamhet online söker sig till SEO-konsulter. Det finns naturligtvis väldigt många fördelar med denna strategi, men tyvärr även ett par nackdelar.

Att anlita en SEO-konsult kan vara dyrt, framförallt för nya företag eller affiliates. Detta är i regel inget problem, eftersom syftet med att anlita en SEO byrå trots allt är att få mer uppmärksamhet på Google, vilket i sin tur leder till mer köp.

Det kan dock vara ett problem om du befinner dig på en marknad med hög rivalitet. Har du aldrig tidigare anammat SEO-strategier, länkköp eller annat kan det ta väldigt lång tid innan du ser några påtagliga resultat.

Några exempel på kategorier med hög rivalitet är iGaming och allt som har med lån att göra.

SEO Strategier

Låt oss börja med en kort förklaring av vad Googles mål som sökmotor är.

Precis som alla sökmotorer är deras mål att hitta bästa möjliga resultat för varje användares fråga. Om de misslyckas på denna front är det mindre benägna att använda sökmotorn igen. Med det sagt gör Google det här mycket bra, vilket också är varför just denna tjänst är den största sökmotorn i världen – överlägset.

1. Gör din webbplats användarvänlig

seo

Du måste tänka på den ständiga önskan att visa bästa resultat när du optimerar din webbplats för SEO.

Detta beror på att webbplatser av dålig kvalitet är mindre benägna att rankas. Och Google blir bättre på att bestämma webbplatsens kvalitet.

Om din webbplats ser opålitlig, föråldrad, amatörmässig eller är långsam att ladda, kommer potentiella användare sannolikt att studsa tillbaka till SERP och klicka på ett annat resultat. Dessutom har du tappat bort en användare och en potentiell kund.

2. Fokusera på att skriva inlägg av kvalité

Så hur optimerar du dina inlägg för läsbarhet? Följande formateringstips kan hjälpa till att öka läsbarheten i ditt innehåll:

  1. Skriv kvalitetsinnehåll: ett känt nybörjarmisstag när det kommer till SEO är att fokusera på nyckelorden. Detta leder i nio fall av tio att texten blir oläsbar. Detta uppfattas givetvis av sökmotorer. Se de därför alltid till att skriva inlägg som fyller ett mervärde.
  2. Kortare stycken: Generellt sett begränsa varje stycke till 3-4 meningar. Du kan till och med använda stycken med en mening om det behövs, men använd dem sparsamt. Långa meningar är svåra att följa på en dator eller mobil enhet, men de kan fungera bra när de används sparsamt – särskilt när de blandas med kortare meningar.
  3. Optimera rubriker: var inte blyg inför att använda både rubriker och underrubriker. Men se till att dina rubriker faktiskt är informativa.
  4. Bilder / skärmdumpar: På tal om bilder, de flesta artiklar ska ha flera bilder eller skärmdumpar för att illustrera de punkter eller siffror eller steg du diskuterar. Ju mer komplex idén är, desto fler bilder ska du inkludera.

3. Öka webbplatsens hastighet

För ett decennium sedan insåg Google att prestandaelement som webbplatshastighet var mycket viktiga för användarna, och därmed lade det till som en rankningsfaktor. Idag är hastigheten en vital SEO-element som ofta glöms bort.

Det motstridiga – är att det är ganska enkelt att öka hastigheten på sin webbplats.

Har du dålig koll på hur din prestanda ser ut? Använd dig av PageSpeed Insights för att få en komplett bild över webbplatsens hastighet ser ut.

Detta kan du göra för att öka hastigheten på din webbplats:

  • Förminska onödig kod på din sida
  • Uppskjut JavaScript-laddning
  • Välj rätt webbhotell för dina behov
  • Minska serverns svarstid
  • Aktivera caching
  • Komprimera bilder för att minska sidstorleken med 30-40%.

4. Lär känna din målgrupp

Vilken typ av innehåll du skapar beror helt på din publik. Ju bättre du känner till dem – desto bättre innehåll kommer du att skapa. Vilket också leder till en bättre sökoptimering för ditt företag eller affiliate-verksamhet.

Antag till exempel att ditt nyckelords-verktyg visar att “Samsung” har en sökvolym på 120 000 per månad. Det är många människor som du kan utsättas för, så du måste rikta in dig på det, eller hur? Nja, skulle jag säga. .

Personer som söker efter “Samsung” kan falla i flera kategorier.

5. Skriv alltid ‘längst’ innehåll.

En SEO-studie drog slutsatsen att längre innehåll tenderar att samla fler bakåtlänkar, vilket ofta kan översättas till bättre ranking och mer trafik:

Att skriva 2000+ ord för varje blogginlägg är dock inte för alla. Det är inte bara intensivt och tidskrävande, det kan ibland vara helt onödigt.

Kom ihåg vad vi sa om att tillfredsställa användarens avsikt? Få sökfrågor är från personer som vill läsa ett långt blogginlägg. De kanske bara behöver några ord eller meningar för att få svaret.

Låt oss ta nyckelordet “tips om länkbyggnad”. Personer som söker efter den frasen letar sannolikt efter en omfattande guide till länkbyggnadsstrategier.

Människor som söker efter “länkbyggande gör och inte gör” däremot kanske inte efter en detaljerad guide. En enkel punktlista kan vara allt de letar efter.

Tyvärr finns det inget hack för att avgöra hur länge ditt innehåll ska vara annat än gammaldags sunt förnuft. Fråga dig själv vilken information någon skulle leta efter om de använder ett nyckelord som du riktar in dig på och börja därifrån.

Glöm inte att det är möjligt att rikta in flera typer av sökfrågor i ett inlägg. Den omfattande länkbyggnadsguiden kan till exempel alltid förpackas med en punktlista över att göra och inte göra (gör det bara så enkelt som möjligt för användaren att navigera i artikeln med hjälp av hopplänkar – som vi har i innehållsförteckningen högst upp i denna artikel).

5.1 Uppdatera ditt gamla innehåll

Om du kämpar för att hitta motivationen att skriva ett långformat blogginlägg, varför inte bara utöka en befintlig sida från, säg, 1200 ord till 2000?

Befintligt innehåll har redan “auktoritet” och (i vissa fall) en etablerad läsekrets. Istället för att skriva från grunden kan det vara mycket enklare att öka ett befintligt inläggs resultat i sökresultaten genom att uppdatera det med uppdaterad information och extra innehåll.

Så hur väljer du vilket innehåll du vill uppdatera?

De bästa kandidaterna för innehållsuppdateringar är tidskänsligt innehåll (med andra ord ämnen som SEO som ständigt utvecklas), liksom inlägg som får lite organisk trafik, men som har potential att få mycket mer.

Sammanfattningsvis

Det finns en mängd olika strategier som man kan ta till om man är intresserad av att optimera sin webbplats för mer resultat.

Innan man bestämmer sig för att hyra länkar av oss kan det vara bra att åtminstone checka av ett par av punkterna som vi har presenterat.

Sökoptimering tar tid, och för att se resultat på SEO kan ta flera månader. Ibland uppemot ett år. Se därför till att du inser att länkbyggen till din webbplats är en långsiktig investering – där du hela tiden jobbar jämsides genom att anamma ett par enkla tekniker.